Khas buat pembaca

Ribuan terima kasih diucapkan kepada setiap pengunjung blog ini yang sudi bersama2 melihat artikel yang saya postkan.

Segala penulisan saya di dalam blog ini adalah berdasarkan pengolahan dari pembacaan saya merangkumi blog,buku,jurnal,dll bertujuan untuk berkongsi ilmu kepada semua.

Pandangan dan cadangan daripada anda amat saya hargai supaya kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. =)

Selasa, 28 Disember 2010

Jauhnya...

Salam, ni kali kedua aku post untuk blog aku ni. Since aku dah nak balik ke universiti for my sem last, boleh la aku story sikit pasal aliran perjalanan sepanjang dari rumah aku kat kampung (Kuala Terengganu) sampai la ke rumah sewa aku kat  Melaka yang biasanya memakan masa lebih dari 8 jam. Apa yang best bagi aku adalah perkembangan trafik jalanraya dan keretapi. Apa yang best sangat pasal pembinaan highway dengan railway ni kan?


Fuu, memang agak lame kan kalau nak difikirkan masa yang agak lama tu. Kalau aku check data dari google map, jarak keseluruhan perjalanan adalah sampai 500+km. Lama tu kalau ikutkan takpe la lagi, tambah- tambah dengan condition jalan lama yang agak bersimpang siur sebelum sampai Kuantan. So, the good things is the new development of expressway dengan pembinaan highway straight from KT - Kuantan (LPT Highway siap 2012).

Highwayway KT baru je nak siap

But the point yang aku nak cerita kat sini bukan pasal roadway tapi pasal projek kerajaan dulu yang nak buat bullet train straight from Terengganu- Pahang - Kuala Lumpur. Aku ingat around 2006 kerajaan ada cadangkan nak buat time bawah kepimpinan Pak Lah. Well as usual projek- projek camni mesti akan ada pelbagai halangan macam bajet la, economi, etc.

Garisan putus- putus means dalam progress


Although the project is cancelled but still aku rasa projek ni akan dibangkitkan gak satu hari nanti. Somehow, the railway project from Mentakab- Kuantan- Kuala Terengganu- Tanah Merah/ Pasir Mas based from ECER project phase 1 & 2 is dalam pembinaan lagi, walaupun aku sendiri tak tahu bila siap tapi kalau dah ada railway dari KT ke KL alamat lagi cerah la masa depan nak ada bullet train yang super- laju ni.



Kalau camni la gayanya senang aku nak balik kampung hujung minggu

Basically kelajuan bagi bullet train pun dalam average 200- 300km/j, the fastest bullet train is 581km/j. Aku nak pergi KL pun tak payah nak naik flight. Mungkin masa depan nanti ada gak famili yang tinggal kat KT tapi sekolah kat Kuantan. Haha. And bagi budak- budak yang suka jalan- jalan pun mesti parent diorang tak kisah kalau nak pegi jalan jauh- jauh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan