Khas buat pembaca

Ribuan terima kasih diucapkan kepada setiap pengunjung blog ini yang sudi bersama2 melihat artikel yang saya postkan.

Segala penulisan saya di dalam blog ini adalah berdasarkan pengolahan dari pembacaan saya merangkumi blog,buku,jurnal,dll bertujuan untuk berkongsi ilmu kepada semua.

Pandangan dan cadangan daripada anda amat saya hargai supaya kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. =)

Jumaat, 28 Oktober 2011

Laman idea rekacipta

Di sini saya sampaikan laman2 web yang menarik yang dapat membantu sesiapa sahaja untuk menghasilkan projek2 menarik khususnya yang berkaitan dengan elektrik dan elektronik.

Engineering Project---->Klik SINI
Laman web ini banyak menyediakan projek yang telah dijalankan oleh pelajar2 kolej,universiti dan sebagainya.Walaupun dari segi rupa laman web agak 'outdate' tetapi isi2 berkaitannya sangat memuaskan.Saya mengesyorkan laman ini kepada pelajar2 kolej dan universiti yang mencari idea untuk menjalankan projek tahun akhir ataupun sebagai mini-projek.

Zon 152------->Klik SINI
Mengandungi banyak projek dan penjelasan berkaitan elektrikal,automotif,dan sebagainya.Saya selalu menjadikan laman web ini sebagai rujukan terutamanya tips2 berkaitan automotif kerana penerangannya mudah difahami.Laman web ini juga menyediakan cadangan idea2 menarik kepada sesiapa yang ingin menjalankan projek terutamanya pelajar tahun akhir.

Rekacipta------>Klik SINI
Memberi banyak idea2 kreatif dan inovasi berkaitan projek DIY yang menarik.Tidak cukup dengan itu laman ini juga menyediakan panduan2 dan penerangan alat dan komponen elektrikal mahupun mekanikal yang dapat membantu kita masalah projek rekacipta.Saya sangat tertarik dan selalu mengunjungi laman ini sebab walaupun idea yang diberikan juga agak 'advance' seperti pengunaan pengaturcaraan,ini banyak memberi manfaat khususnya menggalakkan pelajar supaya lebih universal dalam mengaplikasikan bidang kejuruteraan.

Howstuffwork------>Klik SINI
Pastinya ramai yang pernah mengunjungi laman web ini.Laman web ini sangat penting kerana banyak menerangkan konsep2 samada asas ataupun kompleks.Bagus untuk dijadikan rujukan utama dalam mengenalpasti cara sesuatu alat berfungsi samada ringkas atau sebaliknya seperti komponen diod,kapasitor,resistor,dll dan motor.

Banyak lagi laman web yang boleh dilayari dalam mendapatkan idea2 projek menarik,namun laman2 web diatas lebih menjadi pilihan saya.

Sekiranya anda ada laman2 web rekacipta yang menarik bolehlah dikongsikan bersama disini. =)

3 ulasan:

  1. wah sungguh innovatif. boleh ambil bahagian dalam pertandingan anjuran kementerian

    BalasPadam
  2. tq,saya pun masih dalam peringkat belajar2.
    same2 la kita ye. =)

    BalasPadam
  3. Salam, kami juga berkongsi idea untuk projek-projek elektronik dan programming. Boleh layari blog kami di http://mytechinvention.blogspot.my/
    Terima kasih.

    BalasPadam