Khas buat pembaca

Ribuan terima kasih diucapkan kepada setiap pengunjung blog ini yang sudi bersama2 melihat artikel yang saya postkan.

Segala penulisan saya di dalam blog ini adalah berdasarkan pengolahan dari pembacaan saya merangkumi blog,buku,jurnal,dll bertujuan untuk berkongsi ilmu kepada semua.

Pandangan dan cadangan daripada anda amat saya hargai supaya kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. =)

Selasa, 8 November 2011

7 kecanggihan zaman purba..

Arkeologi dan para pengkaji sejarah sering mendapati dan membuat tanggapan bahawa pada masa dahulu adalah tidak bertamadun disebabkan tiada teknologi.

Sebagai contoh, jika difikirkan kembali perkembangan ilmu sains dan teknologi yang 'dimulakan' oleh barat secara besar2an ketika revolusi perindustrian pada akhir kurun ke-18 berlaku sehingga sekarang hanya memakan masa 200 tahun sahaja. Tentu sahaja kemajuan yang telah dicapai dalam sesetengah tamadun yang lebih lama bertahan mempunyai perkembangan  teknologinya yang tersendiri.

Namun begitu sesetengah penemuan artifak2 purba yang menunjukkan kemajuan dalam bidang sains dan teknologi pastinya menjadi tanda tanya kepada kita pada hari ini. Walaupun masih kekal misteri, berkemungkinan kemajuan yang dicapai dahulu mungkin melebihi hari ini

1.) Bateri Baghdad

Ditemui ahli arkeologi Austria, Dr Wilhem Konig yang menjalankan kerja mencarigali di daerah Khujut Rabula sekitar Baghdad. Objek yang ditemui pada 1930 ini dianggarkan berusia 2,000 hingga 5,000 tahun lalu sekaligus menolak penciptaan bateri oleh Count Alessandro Volta pada 1800 dan teori induksi elektromagnetik oleh Michael Faraday pada 1831. Apa yang menarik konsep binaan bateri yang menyerupai bateri moden ini mampu menghasilkan tenaga elektrik antara 1.5- 2.0 volt.

2.) Kalkulator kuno

Artifak mirip jam yang berusia 2,000 tahun itu dijumpai di perairan pulau Antikytera, Greece. Derek J De Solla Price, seorang pengkaji mendapati ia berfungsi sebagai kalkulator yang dapat menghitung pergerakan bintang dan planet.

3.) Reaktor Nuklear

Jika anda pernah membaca artikel saya bertajuk Bangsa sebelum Adam A.S, pasti kita dapati kemajuan bangsa yang telah dicapai dengan begitu pesat sekali. Reaktor yang berusia 2,000,000 tahun ini ditemui di Oklo di Republik Gabon, Afrika. Ditemui pada 1972, struktur lombong dan rekabentuknya didapati mampu mengekang radioaktif daripada tersebar! Sesuatu yang pasti teknologinya jauh lebih canggih daripada teknologi hari ini.

4.) Kanta Optik

Ditemui juga di Baghdad, kanta optik sebesar ibu jari ini dianggarkan berusia 2,200 tahun. Jauh berbeza dengan penciptaan kanta yang dihasilkan di Eropah pada abad ke-16.

5.) Jantung buatan

Dijumpai penyelidik Mesir pada dada kiri mumia anak lelaki di piramid Mesir. Dihasilkan kira2 5,000 tahun lalu sekaligus menunjukkan keupayaan masyarakat zaman lalu berbanding ilmu perubatan sekarang yang hanya berupaya menghasilkan jantung buatan beberapa dekat yang lalu.

6.) Robot
Dicipta pada zaman pemerintahan Maharaja Mu (976-922 SM) ketika Dinasti Zhou, aplikasi robotik ini dibina berasaskan mekanisme mekanikal dan berupaya bernyanyi dan menari seperti manusia, membawa peralatan kepada tuannya selain mempunyai organ tubuh seperti tulang, otot, sendi, kulit, dan rambut. Hasil ciptaan Ma Daifeng, selain itu juga adalah alat merekod jarak perjalanan dan aplikasi industri kilang tanpa kawalan manusia.

7.) Kenderaan

Pasti kita pernah melihat ukiran2 purba Mesir sebelum ini. Namun, yang lebih menarik ukiran2 purba di Abydos, Mesir telah menunjukkan gambar kenderaan yang wujud mirip dengan kenderaan pada hari ini. Dikatakan berusia 3,000 tahun, lukisan2 jelas kelihatan helikopter, kapal selam, bot, dan pesawat.

Corak dan gaya hidup masyarakat terdahulu bukanlah suatu manifestasi bahawa tamadun itu tidak mencapai kemajuan dalam sains dan teknologi. Apa yang pasti kebolehan mereka mengintegrasikan sains dan teknologi beserta ilmu alam menunjukkan mereka lebih praktikal dalam menjaga kelestatarian dan kehijauan bumi kita..=)

kredit kepada ariff.xinjagezx-jiwang.org

Tiada ulasan:

Catat Ulasan