Khas buat pembaca

Ribuan terima kasih diucapkan kepada setiap pengunjung blog ini yang sudi bersama2 melihat artikel yang saya postkan.

Segala penulisan saya di dalam blog ini adalah berdasarkan pengolahan dari pembacaan saya merangkumi blog,buku,jurnal,dll bertujuan untuk berkongsi ilmu kepada semua.

Pandangan dan cadangan daripada anda amat saya hargai supaya kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. =)

Selasa, 25 Januari 2011

Penghargaan..

Secara tak diduga aku diminta untuk memberikan tazkirah ringkas sebelum kelas bermula (Modern Manufacturing System). Haha, punyalah berdebar sebab dengan keadaan selalu lambat masuk ke kelas confirmlah tak ada preparation apa- apa. Luckily disebabkan teringatkan aku nak tepon mak, maka aku terus dapat point untuk bercakap berkenaan menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa.

Syukur aku dapat memberikan tazkirah dengan baik, walaupun kurang 'kick'nya tapi sekurang- kurangnya aku dapat mengajak member dan diri aku sendiri untuk bermuhasabah tentang pengorbanan insan yang bergelar ibu dan bapa. Tanpa diorang siapa la kita yek.


Dalam- dalam aku berceloteh ni teringat aku masa berumur 8 tahun, aku pernah meminta mak untuk membeli buku komik di kampung sebelah. Tak lama sebelum tu aku baru kehilangan ayah (masa aku 6 tahun), keluarga aku masih belum ada kenderaan cam kereta untuk bergerak jauh- jauh. Disebabkan kasih ibuku dia sanggup membawa aku dengan basikal lama. Aku sangat rasa terharu sehingga hari ini aku masih tak dapat melupakan peristiwa ni.

Setiap orang pasti ada pengalaman manis bersama ibu bapanya. Yang penting adalah kita menghargai segala pengorbanan yang dicurahkan oleh ibu bapa. Saban hari kita lihat ada golongan yang digelar anak sanggup melakukan kezaliman kepada kedua ibubapanya sendiri. Baca Metro sudah, tiap- tiap hari ada saja berita yang melibatkan perbuatan samada memukul even menyamun pun ada.

Hidup kita bukannya lama sangat pun, paling koman pun dalam 60- 70 tahun je, tu pun kalau hidup lagi adakah kita masih boleh bergerak dengan bebas seperti masa muda. The point is, selagi ibu bapa kita masih ada kita mesti selalu menjaga perhubungan kita. Seperti yang aku beritahu dalam tazkirah aku, salah satu unsur keberkatan dalam rezeki kita adalah dengan berbuat baik kepada ibubapa.

Sampai sini jela aku berceloteh, aku nak balik rumah dulu. Sejuk sangatlah stay dalam pusat komputer ni. Tambah- tambah macam nak hujan je...

"Apabila mati seorang manusia maka terputuslah amalannya melainkan tiga perkara:"
 i.)   Sedekah jariah
ii)    Ilmu yang bermanfaat
iii.) Anak yang soleh yang mendoakannya 
(Hadis Shahih Riwayat Bukhari dan Muslim) 

2 ulasan: