Khas buat pembaca

Ribuan terima kasih diucapkan kepada setiap pengunjung blog ini yang sudi bersama2 melihat artikel yang saya postkan.

Segala penulisan saya di dalam blog ini adalah berdasarkan pengolahan dari pembacaan saya merangkumi blog,buku,jurnal,dll bertujuan untuk berkongsi ilmu kepada semua.

Pandangan dan cadangan daripada anda amat saya hargai supaya kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. =)

Khamis, 22 September 2011

Pemahaman dalam keimanan..

#Kandungan posting ni agak berat, leh memberikan kesan 'makan dalam'

Kebiasaan orang2 lain akan bagi pendapat yang sama pada aku:

"Bit, ko kalau nak blajo/ faham agama2 lain seeloknya fahamkan la dlu agama kita sendiri"

itu adalah ayat standard aku dapat bila member2 tahu yang aku berminat dalam mengkaji perbandingan2 dalam agama..


aku tak salahkan sesiapa pun, setiap orang ada pandangan yang tersendiri. Mungkin mereka merasakan kalau2 iman tak kuat nanti lain pulak jadinya, silap2 kita terpengaruh dengan agama lain. Nauzubillah..

bagi aku ada benarnya kita kuatkan pemahaman dalam agama kita sendiri dulu supaya kita mendapat hujah/ dalil yang dapat digunakan bagi mengelakkan diri kita dari tersesat. Tapi sampai bila?

Jika kita lihat pada situasi di negara kita pada hari ini dan dunia amnya ketegangan antara agama kerap tercetus, sikap saling prejudis di antara agama amat menebal di kalangan masyarakat kita sehinggakan kita mengambil jalan menutup pintu melakukan perbincangan di antara agama.

Jika kita lihat juga pada hari ini ramai saudara2 baru memeluk Islam, tidak kurang juga sebaliknya ramai juga yang murtad. Mengapa hal ini berlaku? Di negara kita banyak cerita bagaimana perjalanan seorang hamba Allah yang diberi hidayah supaya memeluk Islam, tapi pernah tak kita dengar cerita dari pihak yang sebaliknya.

Aku pernah terbaca kisah2 orang yang murtad dan bagaimana dia mengatakan dirinya mendapat 'ketenangan' hati. Apa pula reaksi kita?

Kita selalu mengatakan bahawa 'Bible' yang ada sekarang adalah tidak tulen dan mengandungi banyak kesalahan, tapi adakah kita dapat membuktikannya. Bagaimana pula kalau kita dibalas balik dengan cara yang sama.


Point aku disini,
kalau kita nak orang ikut kita dengan cara yang baik
kita kena bagi kefahaman tentang apa yang mereka lakukan tu dulu, bagi justifikasi dari sisi agama mereka dan baru la menerangkannya dalam konteks Islam.

kalau secara membabi buta je kata mereka salah, konpem la kena maki balik..
yang lagi penting, jika datang seorang pendakwah Kristian ingin mengajak kita mengikuti ajarannya, apa reaksi/ cara kita dalam men'counter' balik supaya kita pula dapat mendakwahnya ke jalan yang betul.

Itulah sebabnya aku ambil keputusan untuk memahami asas dasar keimanan agama lain..

Dan TIDAK sekali2 aku akan berpaling dari kebenaran. Hanyalah Islam agama yang sebenar2nya BENAR..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan